Νέα “γενιά” προγραμμάτων στήριξης της απασχόλησης σχεδιάζει το υπουργείο Εργασίας για τη μετα-COVID εποχή προκειμένου να αποτρέψει ένα “κύμα” μαζικών απολύσεων.
Τη σχετική προαναγγελία έκανε ο ίδιος ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, κ. Πάνος Τσακλόγλου, προ ημερών από το βήμα του άτυπου Συμβουλίου Υπουργών Εργασίας της Ε.Ε., δηλώνοντας πως θα υπάρξει “ειδική μέριμνα για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας σε επιλεγμένους τομείς μέσω μερικής ή ολικής χρηματοδότησης των ασφαλιστικών εισφορών”.
Αρμόδια στελέχη του υπ. Εργασίας, με τα οποία ήρθε σε επαφή το Capital.gr, αναφέρουν πως το σχεδιαζόμενο πρόγραμμα κάλυψης εισφορών μισθωτών θα αφορά “συγκεκριμένους κλάδους και περιορισμένο χρονικό διάστημα για την επαύριο της πανδημίας”.
Με άλλα λόγια, η στοχευμένη επιδότηση μη μισθολογικού κόστους (μερική ή ολική) θα αφορά την περίοδο μετά την άρση των υφιστάμενων μέτρων περιορισμού κατά της εξάπλωσης της πανδημίας, τους κλάδους οι οποίοι επλήγησαν πιο πολύ από την κορονο-κρίση και ήδη υφιστάμενες θέσεις απασχόλησης.
Ζητούμενη είναι η στήριξη του ευρύτερου εργασιακού κόστους (συνδυασμένη, ίσως, και με την κατάρτιση των εργαζομένων) και, έτσι, των θέσεων απασχόλησης των πληττόμενων επιχειρήσεων (αλλά και των εσόδων των ασφαλιστικών ταμείων) μετά την αναμενόμενη (προς τα μέσα-τέλη της άνοιξης) πλήρη άρση των lockdown, μαζί και των υφιστάμενων παρεμβάσεων κάλυψης μισθών-εισφορών, όπως ιδίως των αναστολών συμβάσεων εργασίας.
Το σχεδιαζόμενο πρόγραμμα θα συνδυάζει στοιχεία του μηχανισμού “Συν-Εργασία” (επιδότηση εισφορών υφιστάμενων θέσεων απασχόλησης) και του προγράμματος επιδότησης εισφορών για 100.000 νέες θέσεις εργασίας (κάλυψη εισφορών ανεξαρτήτως τύπου σύμβασης), με στόχο την “υπέρβασή” τους (αν και όχι απαραίτητα την κατάργησή τους), αλλά και την κάλυψη του “κενού” που θα αφήσει το σταδιακό “πάγωμα” των αναστολών, το οποίο έχει ωφελήσει πάνω από 1,1 εκατ. μισθωτούς (δηλ. έναν στους δύο) του ιδιωτικού τομέα.
Το σχέδιο
Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, τα βασικά σημεία του υπό διαμόρφωση σχεδίου στήριξης του μη μισθολογικού κόστους θα έχουν ως εξής:
1. Θα αφορά τους κλάδους οι οποίοι έχουν κατά βάση θιγεί από την κορονο-κρίση, δηλαδή τον τουρισμό, την εστίαση, το λιανεμπόριο και τις μεταφορές.
Οι κλάδοι αυτοί είναι εκείνοι οι οποίοι έχουν θιγεί οικονομικά (και μάλιστα περιλαμβάνονται στους πληττόμενους ΚΑΔ) λόγω των αλλεπάλληλων lockdown, ενώ αναμένεται να δοκιμαστούν και μετά την πλήρη άρση τους, καθώς έπειτα από αυτήν αφενός θα έχουν συσσωρεύσει ζημίες και αφετέρου δεν προβλέπεται “αυτόματη” επιστροφή στην “κανονικότητα”. Δεν αποκλείεται, όμως, το εν λόγω πρόγραμμα να αφορά και επιχειρήσεις οι οποίες δεν ανήκουν σε πληττόμενους κλάδους (βάσει λίστας ΚΑΔ Απριλίου 2020), αλλά αποδεδειγμένα έχουν υποστεί ζημία (τουλάχιστον 20%) κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ή ακόμα και να υπάρχει διπλή “ρήτρα”, δηλαδή και να ανήκουν σε πληττόμενους ΚΑΔ και να έχουν υποστεί μείωση τζίρου.
2. Θα προβλέπει την κάλυψη από το κράτος του 100% των εργοδοτικών εισφορών ή ακόμα και του 100% του συνόλου των εισφορών (δηλαδή τόσο εργοδοτικών όσο και των εργατικών).
Σημειώνεται πως οι εργοδοτικές εισφορές ανέρχονται στο 22,54%, ενώ οι εργατικές εισφορές στο 14,12% επί των μικτών αποδοχών των μισθωτών.
Αντίστοιχη θα είναι η ασφαλιστική ελάφρυνση για τις επιχείρησης σε περίπτωση κρατικής κάλυψης των εργοδοτικών ή των εργοδοτικών και των εργατικών εισφορών. Έτσι, η στήριξη του μη μισθολογικού κόστους θα μπορούσε να κυμανθεί από το 22,54% έως και το 36,66%.
3. Θα αφορά τις υφιστάμενες θέσεις εργασίας.
Θα τεθεί, όμως, ένα χρονικό ορόσημο πρόσληψης προκειμένου να μπορεί να ενταχθεί ένας εργαζόμενος στο πρόγραμμα αυτό.
Για παράδειγμα, θα πρέπει κάποιος μισθωτός να έχει προσληφθεί το αργότερο έως τέλη Απριλίου 2021 προκειμένου να ενταχθεί στο πρόγραμμα από 1η Ιουνίου 2021. Και αυτό με σκοπό να αποφευχθούν καταχρηστικές συμπεριφορές, σύμφωνα με τις οποίες κάποια επιχείρηση θα προσλάβει έναν εργαζόμενο και αμέσως μετά να τον εντάξει σε πρόγραμμα επιδότησης εισφορών. Επίσης, εξετάζεται να τεθεί ένα ανώτατο “πλαφόν” στο πλήθος των εργαζομένων (ανά επιχείρηση) των οποίων οι εισφορές θα μπορούσαν να ενταχθούν σε αυτό.
4. Θα “τρέξει” για περιορισμένο χρονικό διάστημα.
Συγκεκριμένα, το βασικό σενάριο προβλέπει την εφαρμογή του στο 4μηνο διάστημα Ιουνίου-Σεπτεμβρίου 2021. Δηλαδή θα αφορά την περίοδο μετά την αναμενόμενη αποφασιστική άρση των περιοριστικών μέτρων, η οποία θα συμπέσει με τη θερινή τουριστική περίοδο. Έτσι, θα μπορούσε να στηθεί μια “γέφυρα” μεταξύ του σημερινού lockdown και του τέλους του τρέχοντος έτους, κατά το οποίο ελπίζεται πως δεν θα χρειαστεί η επανάληψη τόσο σκληρών περιοριστικών μέτρων.
5. Θα “αγκαλιάζει” όλους τους εργαζομένους, ανεξαρτήτως τύπου σύμβασής τους.
Συγκεκριμένα, στο πρόγραμμα θα μπορούν να ενταχθούν τόσο οι μισθωτοί με συμβάσεις πλήρους απασχόλησης όσο και οι μερικής, επιχειρώντας να αποτρέψει φαινόμενα μετατροπής-υποβάθμισης συμβάσεων εργασίας (από πλήρη σε μερική απασχόληση).
6. Θα συνοδεύεται από “ρήτρα” διατήρησης της απασχόλησης.
Με άλλα λόγια, όποια επιχείρηση ενταχθεί στο πρόγραμμα αυτό θα πρέπει να διατηρήσει τον ίδιο αριθμό εργαζομένων για όσο διάστημα διαρκεί η επιδότηση των εισφορών. Στόχος είναι να μην αναγκαστούν οι επιχειρήσεις οι οποίες επλήγησαν από την κορονο-κρίση να προβούν σε απολύσεις αμέσως μόλις επανέλθουν σε “καθεστώς” κανονικής λειτουργίας, οδηγώντας στην εκτίναξη της ανεργίας, μαζί και των δαπανών για επιδόματα από τον ΟΑΕΔ.
Διαβάστε περισσότερα.
Για επικοινωνία με το λογιστικό μας γραφείο.